نوشته شده توسط : مجله دلتا

بیشتر افراد برای باز کردن یخ گوشت و مرغ از مایکروویو استفاده می‌کنند که بدترین روش ممکن است.

روش باز کردن یخ گوشت

بسیاری از آشپزهای خانگی با نحوه یخ‌زدایی مواد غذایی با مایکروویوهای خود آشنا نیستند. اغلب افراد وقتی یخ گوشت را با مایکروویو باز می‌کنند، بیشتر اوقات، لایه بیرونی گوشت را تا حدی می‌پزند و داخل آن خام می‌ماند. این کار یعنی شما در واقع دو بار گوشت را می‌پزید و آن را خشک و سفت و در نهایت طعم غذا را خراب می‌کنید. علاوه بر این نگه داشتن گوشت و مرغی که قسمت‌هایی از آن پخته شده صحیح نیست؛ ممکن است باکتری‌های مضر در آن‌ها رشد کنند. با مجله دلتا همراه باشید تا روش باز کردن یخ گوشت را یاد بگیرید.

باز کردن یخ گوشت

راه بهتر و سالم آب کردن یخ مواد غذایی

روش اول

روشی که می‌خواهیم به شما بگوییم نسبت به روش غلط و رایج مایکروویو زمان بیشتری طول می‌کشد اما سالم‌تر از آن است. بهتر است برای درست کردن غذا از قبل برنامه‌ریزی کنید تا زمان هم داشته باشید. برای باز کردن یخ گوشت و مرغ بهترین راه این است که آن‌ها را در یخچال بگذارید تا به‌مرور یخشان آب شود.

روش دوم

همچنین می‌توانید سینک یا ظرفی از آب با دمای معمولی و خنک پر کنید و مواد غذایی را داخل آن قرار دهید. بهتر است هر ۳۰ دقیقه یکبار آب سینک یا ظرف را عوض کنید. در این روش برای هر دو کیلو گوشت به دو ساعت و نیم زمان نیاز دارید.

یخ گوشت

روش سوم

اگر اصرار دارید که همچنان یخ مواد غذایی خود را در مایکروویو باز کنید، مطمئن شوید که روی ظرف مناسب مایکروویو قرار دارند تا آبشان را به خود بگیرد. همچنین لازم است که یکبار دیگر به دستورالعمل‌های نوشته‌شده در دفترچه مایکروویو خود مراجعه و طبق آن عمل کنید. روش باز کردن یخ گوشت و مرغ خیلی سخت نیست. فقط کمی حوصله و وقت لازم دارد.

مطلب کوکوی ذرت را نیز بخوانید.

 روش باز کردن یخ

پیشنهاد مطالعهاین اشتباهات را موقع آشپزی تکرار نکنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله آشپزی دلتا,هنر آشپزی,غذای ایرانی ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

اگر شما هم زیاد این سوال را می‌پرسید که شام چی بپزم، در این مطلب قرار است چند غذای فوری برای شام مقوی و سبک به شما معرفی کنیم.

چند غذای فوری برای شام

اگر وقت کافی برای پختن غذا ندارید ولی نمی‌خواهید وعده شام را هم از رژیم غذایی‌تان حذف کنید، غذاهای سریع برای شام گزینه‌های مناسبی هستند. شاید در نگاه اول فکر کنید تعداد این غذاها محدود است ولی در لیست غذا برای شام، می‌توانید از میان چند گزینه‌ای که پیش رویتان است، یک غذا را انتخاب کنید. با مجله دلتا همراه باشید تا چند غذای فوری برای شام را یاد بگیریم.

کباب تابه‌ای یا کباب دیگی

کباب تابه‌ای با طعمی شبیه کباب کوبیده یک غذای ایده‌آل و حسابی در گروه انواع غذای نانی برای شام است. یک شام پختنی خوشمزه و لذیذ که دردسرهای زغال و منقل کباب کوبیده را هم ندارد و در کمترین زمان ممکن تهیه می‌شود.

غذای فوری برای شام

کوکو سبزی خوشمزه در فر یا ماهیتابه

یکی از انواع خوراک‌‌ها برای شام، کوکو سبزی است. کوکو سبزی هم از آن دسته غذاهای آسان و در عین حال با رمز و رازهای خوشمزه است که آن را به خوراک مناسب و سبک برای وعده شام تبدیل کرده است.

کوکو سبزی

شامی گیلانی یا شامی رشتی

«شامی پوک» از جمله خوشمزه‌ترین غذاهای استان گیلان است که همان‌قدر که به سرعت تهیه می‌شود همان‌قدر هم مجلسی و لذیذ و خوشمزه است. رشتی‌ها این شامی خوشمزه را با نان لواش یا بربری و سبزی خوردن میل می‌کنند.

غذای فوری

سوپ گوجه فرنگی

در هوای سرد بارانی و برفی خوردن غذاهای داغ مثل سوپ حسابی می‌چسبد و سوپ گوجه‌فرنگی هم به خاطر ویتامین C موجود در آن یک سوپ ساده و راحت و خوشمزه برای درمان سرماخوردگی و البته یک گزینه بسیار خوشمزه برای وعده شام سبک و نانی است.

سوپ گوجه

کوکو سیب زمینی با سیب زمینی خام و پخته

کوکو سیب زمینی را به عنوان یک نمونه از انواع غذای‌ نانی محبوب و پرطرفدار را با سیب زمینی پخته‌شده هم درست می‌کنند که هم زمان بیشتری برای پخت لازم دارد و هم کمی بیشتر از کوکو سیب زمینی خام روغن به خودش می‌گیرد. به عنوان دستور غذا برای شام سبک و ساده می‌توانید کوکو سیب زمینی را انتخاب کنید.

غذای سریع

پیراشکی سیب زمینی بدون فر

اگر دستور پخت یکی از انواع غذای محبوب‌ نانی و یک خوراک خوشمزه به‌خصوص برای وعده شام را بخواهید که اتفاقا خیلی هم سریع آماده می‌شود پیشنهاد غذا برای شام به شما پیراشکی سیب زمینی بدون فر است. این پیراشکی را با هر موادی که در خانه دارید تهیه کنید.

پیراشکی

عدسی لعابدار و خوشمزه

عدسی را خیلی‌‌ها به عنوان صبحانه هم درست می‌کنند ولی می‌تواند در لیست بلند بالای چند غذای فوری برای شام سبک زمستانی هم جای خودش را باز کند. این غذای سنتی و مقوی، برای همه سنین مناسب است و اتفاقا سیرکنندگی زیادی هم دارد. می‌توانید آن را هم با گوشت و هم بدون گوشت درست کنید.

عدسی

پیشنهاد مطالعهطرز تهیه شیرین قاتاق گیلانی را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله آشپزی دلتا,هنر آشپزی,غذای ایرانی ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

ایرانیان غذاهایشان از تنوع بالایی برخوردار است و از هر چهار گروه غذایی استفاده می‌کنند اما متاسفانه عادات اشتباه تغذیه‌ای فراوانی هم دارند.

اشتباهات پر خطر مصرف مواد غذایی

گاهی یک اشتباه ساده در روشی که مواد خوراکی را آماده می‌کنیم می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی شود. با مجله دلتا همراه باشید تا اشتباهات پر خطر مصرف مواد غذایی را بشناسیم.

با پیشگیری از این ۱۰ اشتباه‌ رایج می‌توانیم از خانواده‌مان محافظت کنیم.

اشتباهات پر خطر مصرف مواد غذایی

هر کس ممکن است مسموم شود اما این احتمال برای برخی بیشتر است و بیماری جدی‌تری ایجاد می‌شود. گروه پر خطر شامل چه افرادی است؟ افراد ۶۵ سال به بالا و کودکانی که کمتر از ۵ سال دارند و کسانی که مشکلات سلامتی دارند و داروهایی مصرف می‌کنند که توانمندی بدن را برای مبارزه با بیماری‌ها کاهش می‌دهد (افرادی با سیستم ایمنی ضعیف) و زنان باردار.

اشتباهات مصرف غذا

نشستن دست‌ها

میکروب‌هایی که روی دست‌ها وجود دارند ممکن است به خوراکی منتقل‌شده و شما را بیمار کنند.

شستن گوشت و مرغ

میکروب‌هایی که روی گوشت و مرغ قرار دارند، با شستن منتشر می‌شوند. گوشت و مرغ را نباید شست. پختن آن‌ها برای از میان بردن میکروب‌ها کافی است.

پوست کندن خوراکی‌ها بدون شستن آن‌ها

پوست کردن یا تکه‌تکه‌ کردن میوه‌ها یا مواد خوراکی گیاهی بدون شستن آن‌ها اشتباه است؛ چراکه میکروب‌هایی که روی پوست آن‌ها هستند به درون آن‌ها منتقل می‌شوند. باید میوه‌ها و سبزی‌ها را حتما شست.

استفاده از ظروف به جای هم

اشتباه پنجم گذاشتن گوشت پخته در ظرفی است که پیش‌تر گوشت خام در آن بوده است. چراکه میکروب‌ها می‌توانند به گوشت پخته منتقل شوند. باید از ظرف‌های جداگانه برای گوشت خام و پخته استفاده کرد.

مواد غذایی

کم پختن مواد غذایی

خوب نپختن گوشت، مرغ، بوقلمون، خوراک‌های دریایی یا تخم‌مرغ اشتباه است. خوراکی‌های ‌پختنی تنها زمانی که در گرمای زیاد پخته شوند، میکروب‌هایشان کشته می‌شود.

خوردن خمیر خام

خوردن خمیر خام از جمله خمیر کلوچه و سایر خوراکی‌هایی که آرد یا تخم‌مرغ نپخته دارند اشتباه است. خمیر خام را از دسترس کودکان دور نگاه‌ دارید.

مزه کردن یا بوییدن مواد خوراکی

مزه کردن یا بوییدن مواد خوراکی برای اطمینان از سلامت آن اشتباه دیگری است. نمی‌توان از مزه یا بو دریافت که آیا میکروب مسموم‌کننده‌ای در خوراکی هست یا نه. مزه کردن مقدار کمی از خوراک ناسالم نیز می‌تواند بیماری ایجاد کند. خوراکی که بیش‌ از حد مانده را بیرون بریزید.

گرم ‌کردن خوراکی

گرم ‌کردن یا مزه‌دار کردن خوراکی روی میز آشپزخانه اشتباه است. میکروب‌های زیان‌آور در دمای اتاق به‌سرعت تکثیر می‌شوند. باید این کار را در یخچال یا آب سرد انجام دهید.

گذاشتن مواد خوراکی بیرون از یخچال

مواد خوراکی را برای زمان طولانی بیرون از یخچال قرار ندهید. مواد خوراکی اگر دو ساعت یا بیشتر بیرون از یخچال بمانند میکروب‌هایشان به‌سرعت تکثیر می‌شوند. هرچه سریع‌تر مواد خوراکی خریداری‌شده را در یخچال بگذارید.

مواد غذایی پر خطر

پیشنهاد مطالعه:مطلب طرز تهیه شیر بادام، نوشیدنی مقوی و خوشمزه را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله آشپزی دلتا,هنر آشپزی,ترفند آشپزی ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

بادام به طور طبیعی سرشار از ویتامین E است. می‌توانید ۳۷ درصد نیاز روزانه به ویتامین E را با مصرف تنها ۲۸ گرم بادام تامین کنید.

طرز تهیه شیر بادام خانگی

شیر بادام از مخلوط کردن بادام با آب و گرفتن عصاره این مخلوط تهیه می‌شود. این طرز تهیه شیر بادام پرکاربردترین و بهترین روش درست کردن آن است. البته بعضی افراد نیز این نوشیدنی محبوب را با اضافه کردن آب به کره بادام درست می‌کنند. نوشیدنی شیر بادام طعم دلپذیری دارد و بافت کرمی رنگی مانند شیر گاو دارد. به همین دلیل کسانی که گیاه‌خوار هستند یا به بعضی از مواد موجود در شیرهای لبنی آلرژی دارند، از این نوشیدنی استقبال زیادی می‌کنند. با مجله دلتا همراه باشید تا طرز تهیه شیر بادام خانگی را یاد بگیریم.

 شیر بادام خانگی

طرز تهیه شیر بادام خانگی

معروف‌ترین و پرکاربردترین نوع شیر مغزها، شیر بادام است. برای درست کردن شیر بادام خانگی تنها به مقداری مغز بادام خام، یک مخلوط‌کن، مقداری آب و ظرفی برای پوست کندن بادام‌ها نیاز دارید. پس از آماده کردن همه این مواد و لوازم، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

۱.  یک فنجان یا حدود ۲۰۰ گرم مغز بادام را یک شب یا به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت در یک ظرف آب خیس کنید.

۲.  پس از خیس خوردن، پوسته‌های قهوه‌ای رنگ روی مغز بادام‌ها را به راحتی جدا نمایید.

۳.  مغز بادام‌ها را در مخلوط‌‌کن بریزید و ۴ فنجان آب به آن‌ها اضافه کنید. چند دقیقه صبر کنید، سپس ترکیب آب و مغز بادام‌ها را مخلوط کنید.

۴.  با استفاده از یک پارچه تنظیف، مخلوط به دست آمده را صاف و شیر را از مخلوط جدا کنید. خمیر بادام باقی‌مانده را در ظرفی بریزید تا خشک شود، سپس آن را آسیاب و از آن به‌عنوان آرد بادام استفاده کنید.

۵.  اکنون شیر بادام شما آماده است. برای نگهداری آن، بهتر است از یک ظرف شیشه‌ای تمیز دردار استفاده کنید. شما می‌توانید شیر بادام خود را به مدت ۳ تا ۴ روز در یخچال نگهداری کنید.

به‌خاطر داشته باشید که شیر مغزها از دو ترکیب جداگانه تهیه می‌شوند و ته‌نشین شدن موادشان کاملا طبیعی است. بنابراین بهتر است پیش از هر بار مصرف، ظرف اصلی آن‌ها را خوب تکان بدهید.

شیر بادام

پیشنهاد مطالعهباقالی پخته جنوبی را هم درست کنید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله آشپزی دلتا,هنر آشپزی,شیر بادام ,
:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

کوکو ذرت یکی از انواع کوکوهای بسیار خوشمزه است که می‌توانید با نان یا بدون نان میل نمایید. تهیه آن راحت و سریع بوده و در ضمن برای پیک‌نیک و میان‌وعده بچه‌ها هم گزینه مناسبی است.

طرز تهیه کوکوی ذرت

یکی از دستورهای پر طرفدار کوکوی ذرت، تهیه این کوکوی خوشمزه با برنج است که طعم بسیار خوشمزه ای دارد و خیلی سریع آماده‌ می‌شود. در تهیه کوکوی ذرت به دلخواه‌ می‌توانید از انواع مواد غذایی مانند گوشت چرخ‌کرده یا گوشت مرغ نیز استفاده کنید که سلیقه‌ای است.‌ می‌توانید آن را به عنوان یک پیش‌غذای خوشمزه و شیک برای مجالس و مهمانی‌های خود درست نمایید. با مجله دلتا همراه باشید تا طرز تهیه کوکوی ذرت را یاد بگیریم.

مواد لازم

  • ذرت پخته‌شده ۱/۲ پیمانه
  • برنج پخته‌شده ۵ قاشق غذاخوری
  • هویج خردشده ۱/۲ پیمانه
  • پیازچه و جعفری ۱/۲ پیمانه
  • آرد گندم ۴ قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ  ۱ یا ۲ عدد
  • بکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
  • ادویه کاری و پاپریکا به مقدار کافی
  • پودر سیر و پودر پیاز به مقدار کافی
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
  • زردچوبه و روغن به مقدار کافی

کوکو ذرت با برنج

طرز تهیه کوکوی ذرت

مرحله اول

ابتدا پیازچه‌ها را به همراه جعفری پاک ‌کنید و‌ بشویید و داخل آبکش قرار ‌دهید تا آب اضافه آن‌ها خارج شود و در همین حین هویج‌ها را با پوست‌کن تمیز ‌کنید.

مرحله دوم

سپس روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی ریز خرد ‌کنید. داخل شیرجوش تا نیمه آب ‌بریزید و روی حرارت نسبتا زیاد قرار ‌دهید تا زودتر آب به جوش بیاید و هویج‌های خردشده را داخل آن ‌بریزید تا بپزند.

مرحله سوم

ذرت‌ها را نیز‌ می‌توانید ۵ دقیقه بعد اضافه کنید تا با هویج‌ها بپزند. بعد سبزی‌ها را روی تخته آشپزخانه قرار ‌دهید و ریز خرد ‌کنید و کنار‌ بگذارید. تخم‌مرغ را داخل کاسه‌ای‌ بشکنید.

مرحله چهارم

سپس با همزن دستی ‌بزنید تا از حالت لختی خارج شود و آرد را به همراه زردچوبه، کاری، پودر سیر، پودر پیاز، پاپریکا، فلفل سیاه و نمک به آن اضافه ‌کنید و خوب مجددا مواد را هم ‌بزنید تا کاملا مخلوط شوند.

مرحله پنجم

بعد پیازچه و جعفری خردشده را اضافه ‌کنید و در آخر هویج و ذرت پخته‌شده را داخل آبکش ‌بریزید تا آب اضافه آن خارج شود و به همراه برنج پخته به مایه کوکو‌ اضافه نمایید و همگی مواد را زیر و رو ‌کنید تا کاملا مخلوط شود.

کوکوی ذرت با برنج

مرحله ششم

سپس تابه‌ای را روی حرارت کم قرار ‌دهید تا به مرور زمان روغن داغ شود. در ادامه با قاشق از مایه کوکو بر‌دارید و داخل تابه ‌بریزید.

مرحله هفتم

حالا سریع اطراف کوکو را با قاشق مرتب ‌کنید و اجازه ‌دهید کوکو سرخ شود. باقی مایه را نیز به همین صورت داخل تابه ‌بریزید و اجازه ‌دهید تا سرخ شوند و بعد کوکوها را بر‌گردانید تا طرف دیگر آن‌ها نیز سرخ شود.

مرحله هشتم

پس از سرخ کردن کوکوها آن‌ها را روی دستمال حوله‌ای قرار ‌دهید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود. کوکوهای ذرت سرخ‌شده را داخل بشقابی‌ بچینید و با خیارشور و گوجه‌فرنگی و سس مورد نظرتان و نان نوش جان کنید.

طرز تهیه کباب لوله ای را هم در مجله بخوانید.

کوکوی ذرت

پیشنهاد مطالعهساندویچ پنیر با نان سیر را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله آشپزی دلتا,هنر آشپزی,غذای ایرانی ,
:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

باقالی پخته آن هم با ادویه‌های معطر بسیار خوش‌طعم است. شاید بوی باقالی پخته‌شده با گلپر روی چرخ‌دستی‌ها در فصل زمستان هوش از سر شما برده باشد. پس آن را در خانه امتحان کنید.

طرز تهیه باقالی جنوبی

باقالی یکی از انواع میان‌وعده‌های خوشمزه و بسیار پر طرفدار ایرانی است که از آن برای دیزاین غذاها هم استفاده می‌شود. باقالی به روش جنوبی‌ها کمی متفاوت‌تر از باقالی بازاری تهیه می‌شود. با مجله دلتا همراه باشید تا طرز تهیه باقالی جنوبی را یاد بگیریم.

مواد لازم

  • باقالی خشک ۵۰۰ گرم
  • فلفل تند ۴ عدد
  • سرکه ۲ قاشق غذاخوری
  • گلپر ۱ قاشق چایخوری
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

باقالی جنوبی

طرز تهیه باقالی جنوبی

مرحله اول

برای تهیه باقالی خوشمزه ابتدا باقالی‌ها را تمیز کنید و بشویید. سپس آن‌ها را درون یک کاسه پر از آب بریزید و اجازه دهید یک شب خیس بخورند. این کار باعث می‌شود که باقالی پف کند و حجیم‌تر شود.

مرحله دوم

پس از اینکه باقالی‌ها را به خوبی خیس کردید، آن‌ها را آبکشی کنید و درون یک قابلمه بزرگ بریزید. حالا قابلمه را تا نیمه آب پر کنید و روی حرارت زیاد قرار دهید. در ادامه فلفل‌های تند را هم به قابلمه اضافه نمایید.

مرحله سوم

پس از اینکه آب به نقطه جوش رسید، حرارت زیر قابلمه را ملایم‌تر کنید و اجازه دهید باقالی‌ها به آرامی بپزند و طعم فلفل‌ها را جذب کنند. هر چقدر زمان پخت باقالی بیشتر باشد، در پایان باقالی خوشمزه‌تری خواهید داشت.

 باقالی پخته

مرحله چهارم

پخت کامل باقالی‌ها حدودا ۲ تا ۴ ساعت زمان لازم دارد و بستگی به خودتان دارد که با چه حرارتی باقالی‌ها را بپزید. اگر کمبود وقت داشته باشید و بخواهید باقالی‌ها سریع‌تر بپزند، می‌توانید از زودپز استفاده کنید.

مرحله پنجم

پس از اینکه باقالی نرم شدند و کاملا پختند، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید. در پایان باقالی را داخل ظرف مورد نظرتان بکشید و به همراه سرکه و گلپر سرو کنید. در صورت تمایل می‌توانید کمی سماق قرمز هم اضافه نمایید.

اگر به میان‌وعده‌ها علاقه دارید پای پنیر و ژامبون را هم بخوانید.

باقالی پخته جنوبی

پیشنهاد مطالعهترفند خوشمزه شدن سس ماکارونی را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله آشپزی دلتا,هنر آشپزی,باقالی ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

خورشت شیرین قاتق گیلانی را می‌توان به روش‌های مختلفی تهیه و سرو کرد. می‌توانید آن را با شکر، شیرین و یا با رب انار ترش تهیه کنید.

شیرین قاتق یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که بیشتر در گیلان تهیه‌ می‌شود و طرز تهیه آسانی دارد. قاتق به زبانی شمالی به معنی خورشت است. خورش شیرین قاتق هم با مرغ و هم گوشت تهیه‌ می‌شود و بسته به ذائقه خود‌ می‌توانید این غذا را شیرین یا ملس تهیه کنید. در شیرین قاتق از کشمش و برگ زردآلو استفاده‌ می‌شود و همراه با برنج زعفرانی میل‌ می‌شود نکته مهم که این غذا را از آلو مسما متمایز‌ می‌کند وجود کشمش است. با مجله دلتا همراه باشید تا طرز تهیه شیرین قاتق گیلانی را یاد بگیرید.

مواد لازم

  • سینه یا ران مرغ ۴ عدد
  • پیاز ۲ عدد
  • آلو خورشتی ۶ عدد
  • کشمش پلویی ۱/۲ پیمانه
  • برگه قیسی ۵ عدد
  • رب ۳ قاشق غذاخوری
  • رب انار ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده غلیظ به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه شیرین قاتق گیلانی

مرحله اول

ابتدا پیاز‌ها را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید و داخل قابلمه با گنجایش مناسب تفت دهید تا کمی سبک شود. سپس تکه‌های مرغ را اضافه کنید و کمی با فلفل سیاه و زردچوبه و نمک تفت دهید تا مرغ‌ها کمی سرخ شوند. رب گوجه و رب انار را افزوده و تفت داده تا بوی خامی رب از بین برود و در انتها چند لیوان آب روی مرغ بریزید و اجازه دهید مرغ‌ها با حرارت کم بپزند.

مرحله دوم

آلو بخارا یا آلو خورشتی را به مدت ۱۰ دقیقه خیس کنید. سپس با مقدار کمی آب بگذارید روی حرارت تا نیم‌پز شود. سپس در انتهای پخت برگه قیسی را نیز اضافه کنید و بعد از چند جوش از روی حرارت بردارید و به همراه آبش به مرغ در حال پخت اضافه کنید.

مرحله سوم

کشمش‌ها را پاک کنید و بشویید. به همراه کمی کره تفت دهید تا پف کنند سپس کشمش‌ها را نیز به مرغ‌ها اضافه کنید. سپس نمک و میزان ملس بودن را با شکر تنظیم کنید و اجازه دهید شیرین قاتق غلیظ و آبش کشیده شود. به همراه برنج میل کنید.

نکات مهم طرز تهیه شیرین قاتق گیلانی

  • در صورت تمایل‌ می‌توانید کشمش‌ها را تفت دهید و هنگام سرو روی مرغ‌ها بریزید.
  • این غذا با گوشت اردک و گوشت گوسفندی یا بوقلمون نیز تهیه‌ می‌شود.
  • می‌توانید برای چاشنی از کمی آبلیمو نیز استفاده کنید.
  • شکر را‌ می‌توانید بنا به ذائقه خود کم و زیاد کنید.
  • اگر دوست دارید ترفندهای نریختن کباب کوبیده از روی سیخ را بخوانید.

شیرین قاتق

پیشنهاد مطالعهطرز تهیه کوفته سبزی شیرازی را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله آشپزی دلتا,هنر آشپزی,غذای ایرانی ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

مطمئنا شما هم هر غذایی را که داخلش پنیر پیتزا باشد خیلی دوست دارید. چون این خوراکی ساده طعم عجیبی به غذاها می‌دهد. از عطر و طعم سیر و جعفری هم که دیگر نمی‌توان گذشت.

ساندویچ پنیر با نان سیر

ساندویچ پنیر گریل‌شده یکی از غذاهای پرطرفدار و محبوب بوده است. اما این مدل ساندویچ پنیر گریل‌شده با نان سیر این ساندویچ را یک سطح بالاتر می‌برد. تمام چیزی که برای درست کردن این نان سیر خوشمزه لازم دارید کمی ‌مواد بیشتر برای درست کردن کره سیر است. با مجله دلتا همراه باشید تا ساندویچ پنیر با نان سیر را یاد بگیرید.

این دستور پخت برای ۴ ساندویچ کافی است. می‌توانید این نان سیر و پنیر گریل‌شده را با سس پیتزا خوش‌طعم‌تر کنید و به همراه یک سوپ و سالاد یک شام خوشمزه داشته باشید.

مواد لازم برای کره سیر

  • ۸ قاشق غذاخوری کره
  • ۴ حبه سیر، رنده‌شده یا له‌شده
  • ۲ قاشق غذاخوری جعفری خردشده

ساندویچ پنیر

مواد لازم برای ساندویچ

  • ۸ تکه نان
  • ۲۰۰ گرم پنیر چدار یا موزارلا، برش‌داده‌شده یا رنده‌شده
  • فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه ساندویچ پنیر با نان سیر

۱- کره نرم‌شده را با سیر و جعفری مخلوط کنید و روی هر دو طرف ۲ تکه نان بمالید.

۲- یک ماهیتابه بزرگ نچسب بردارید و روی حرارت ملایم بگذارید. یک تکه نان را که کره سیر زده‌اید روی ماهیتابه بگذارید و برای ۲ تا ۳ دقیقه سرخ کنید یعنی تا وقتی که رنگ قهوه‌ای و طلایی بگیرد. نان را برگردانید و پشتش را هم سرخ کنید. این کار را با یک تکه نان دیگر هم بکنید.

نان سیر پنیری

۳- حرارت را کم کنید. پنیر رنده‌شده را روی یک طرف نان بریزید و روی آن نمک و فلفل بپاشید.

۴- تکه دیگر نان را روی لایه پنیر که روی نان در حال آب شدن است، بگذارید و برای ۴ تا ۶ دقیقه با حرارت پایین آن را سرخ کنید. با یک قاشق چوبی به آرامی‌ ساندویچ را فشار دهید تا پنیر کاملا آب شود. این کار را با بقیه نان‌ها و کره سیر هم بکنید.

نان سیر پیتزایی را هم می‌توانید در خانه تهیه کنید.

ساندویچ پنیری

پیشنهاد مطالعهطرز تهیه رولت گوشت با جعفری و گردو را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله آشپزی دلتا,هنر آشپزی,ساندویچ ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

کباب لوله‌ای یک غذای خوشمزه و مقوی است و کمتر کسی هست که آن را دوست نداشته باشد. شما در کمترین زمان ممکن می‌توانید این غذای خوشمزه و لذیذ را در خانه تهیه کنید.

طرز تهیه کباب لوله ای

کباب لوله‌ای یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و جذاب برای مهمانی‌‌ها یا برای یک وعده غذایی بسیار لذیذ و شیک است که هم آسان و هم سریع آماده‌ می‌شود. یکی از غذاهای محبوب بین ما ایرانی‌‌ها کباب است که با دستورهای پخت متفاوت تهیه‌ می‌شود. کباب لوله‌ای در کشور‌‌های ترکیه و باکو بیشتر تهیه‌ می‌شود و در خود ایران در اردبیل این کباب محبوب است. این کباب ظاهر زیبا و طعم عالی دارد.‌ می‌تواند یک غذای جذاب نیز برای کودکان شما باشد. با مجله دلتا همراه باشید تا طرز تهیه کباب لوله ای را یاد بگیریم.

مواد لازم

  • گوشت چرخ‌کرده ۲۵۰ گرم
  • سویا نصف پیمانه
  • گوجه ۳ عدد
  • پیاز ۳ عدد
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

کباب لوله ای

طرز تهیه کباب لوله ای

مرحله اول

ابتدا سویا‌‌ها را خیس کنید و بعد ۱۵ دقیقه از صافی رد کنید تا آب آن گرفته شود. سویا را در غذاساز بریزید و خوب له کنید تا دانه‌‌های سویا ریز شود. شما‌ می‌توانید از پودر سویا نیز استفاده کنید. پیاز‌‌ها را بشویید و رنده کنید و آب پیاز را بگیرید. پیاز را با سویا‌‌های له‌شده و نمک، فلفل سیاه مخلوط کنید و خوب ورز دهید. سپس گوشت چرخ‌کرده را به مواد اضافه کنید و ورز دهید تا یکدست و منسجم شود.

مرحله دوم

سیخ‌‌های مورد نظر را بردارید.‌ می‌توانید از سیخ‌‌های چوبی کوچک و یا سیخ فلزی استفاده کنید. مقداری از گوشت را بردارید و با دست ورز دهید و به آن فرم و شکل استوانه‌ای بدهید. سپس سیخ را وسط گوشت بگذارید و فرم دهید تا دور سیخ را گوشت بگیرد. مانند کباب کوبیده شود. در تابه‌ای مناسب مقداری کره یا روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید.‌ می‌توانید از تابه رژیمی هم استفاده کنید. سپس سیخ‌‌ها را داخل تابه بچینید، در قابلمه را بگذارید. اجازه دهید تا کباب لوله‌ای سرخ شود.

کباب لوله ای ترکی

مرحله سوم

گوجه‌‌ها را بشویید و روی تخته برش از وسط نصف کنید و در هنگام پختن کباب در گوشه‌‌های کباب قرار دهید تا کباب‌‌ها با آب گوجه بپزد و مزه گوجه به خورد کباب برود، این کار باعث‌ می‌شود طعم و مزه کباب بسیار لذیذ شود. بعد از پخته شدن یک طرف کباب‌‌ها را بر گردانید تا طرف دیگر نیز سرخ شود. کباب لوله‌ای‌‌ها آماده‌ است. این کباب را با برنج ایرانی و کمی کره سرو کنید.

کباب انگشتی آبدار را هم در مجله بخوانید.

کباب ترکی

پیشنهاد مطالعهآش هندی با بلغور، تند و خوشمزه را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله آشپزی دلتا,هنر آشپزی,کباب لوله ای ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مجله دلتا

پلو مرغ و قارچ را نیز می‌توانید بدون مرغ و با گوشت قرمز نیز طبخ کنید. قارچ حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان کم‌خونی کاهش وزن و غیره خواهد شد.

تهیه قارچ پلو با مرغ

قارچ پلو با مرغ یکی از پلوهای بسیار خوشمزه و هیجا‌ن‌انگیز و رنگارنگ است که در آن از قارچ استفاده می‌شود. شما می‌توانید از انواع سبزیجات دیگر در تهیه این پلو استفاده کنید. قارچ پلو با مرغ یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین راه‌های تهیه یک ناهار خوشمزه است. شما می‌توانید از سینه یا ران مرغ استفاده کنید و آن را آب‌پز و سپس ریش‌ریش یا خرد کنید. قارچ‌ها برای افراد دیابتی بسیار مفید هستند و همچنین برای تنظیم سطح کلسترول نیز بسیار مناسب‌اند. با مجله دلتا همراه باشید تا طرز تهیه قارچ پلو با مرغ را یاد بگیریم.

مواد لازم

  • برنج ۳ پیمانه
  • قارچ ۵۰۰ گرم
  • سینه مرغ ۱ عدد
  • فلفل دلمه رنگی ۱ عدد
  • پیاز ۱ عدد
  • سیر ۲ حبه
  • آب لیموترش ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم‌کرده غلیظ به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

 قارچ پلو

طرز تهیه قارچ پلو با مرغ

مرحله اول

ابتدا برنج را از چند ساعت قبل خیس کنید و بعد پیاز را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید و داخل تابه با کمی روغن و زردچوبه تفت دهید تا سبک و طلایی شود. بعد در ادامه سیر را پوره و به پیاز اضافه کنید و تفت داده تا بوی سیر بلند شود.

مرحله دوم

سینه مرغ را بدون استخوان کنید و به قطعات ریزتر خرد نمایید و با پیاز و سیر تفت دهید و تا تغییر رنگ دهد. سپس کمی زعفران و فلفل سیاه و نمک بزنید و تفت دهید تا کم‌کم مرغ‌ها بپزند و نرم شوند. در ادامه فلفل دلمه را نیز نگینی خرد کنید و با مرغ تفت دهید.

مرحله سوم

قارچ‌ها را خوب بشویید و اگر قسمتی از آن‌ها خراب است جدا کنید. سپس خرد نمایید و روی قارچ‌ها آبلیمو تازه بریزید و بعد قارچ‌ها را به تابه مرغ اضافه کنید و با حرارت بالا خوب تفت دهید تا آب قارچ کشیده شود. سپس از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم

برنج را روی حرارت قرار دهید تا کم‌کم به جوش بیاید. در حین جوشیدن کف روی برنج را بگیرید و بعد از اینکه برنج نرم شد آن را آبکش کنید و کف قابلمه ته‌دیگ مورد نظر را قرار دهید. می‌توانید از اسلایس‌های قارچ استفاده کنید سپس در ادامه نیمی از برنج را بریزید و بعد مواد میانی تهیه‌شده را اضافه نمایید و روی مواد کمی زعفران بریزید و مابقی برنج را بریزید و قارچ پلو با مرغ را به مدت ۴۵ دقیقه دم بگذارید تا بپزد و دم بکشد.

اگر به پلوهای مخلوط علاقه دارید طرز تهیه دمپختک شیرازی بدون گوشت را هم بخوانید.

قارچ پلو با مرغ

پیشنهاد مطالعهسه غذای فوری برای ناهار امروز را بخوانید.



:: برچسب‌ها: مجله دلتا,مجله آشپزی دلتا,غذاهای جدید,هنر آشپزی ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1400 | نظرات ()